Archieven: Verhalen
Een post type voor verhalen
Wanneer broer en zus Keet en Duuk thuis samen achter één Chromebook zitten, leidt dat meermaals tot ruzie. Dan wil de een iets anders zien of doen dan de ander. Tot Keet laatst zei: “Laten we een win-win doen.” Klinkt gek? Nee hoor, het is de taal van ‘The leader in me’, de onderwijsvisie van Stephen Covey
Duuk en Keet zitten beide op de Bavoschool in Ursem. Dat is een The leader in me-school, de enige binnen SKO West-Friesland. De meeste mensen kennen spreker, auteur en managementgoeroe Stephen Covey van zijn ideeën over effectief leiderschap. Minder bekend is dat hij die ideeën ook vertaald heeft naar een pedagogische lijn voor het onderwijs. “Wij hebben vanaf schooljaar 2018/2019 gekozen voor The Leader in me, omdat het in onze ogen de ideale aanpak is om een kind te helpen bij zijn persoonlijke ontwikkeling”, zegt directeur van de Bavoschool, Saskia Kuin..
Leeskilometers maken!Alle scholen van SKOWF hechten veel waarde aan leesonderwijs, maar de Petrus Canisiusschool in De Weere doet er nog een schepje bovenop. De school heeft een samenwerking met de Bibliotheek op school. “Lezen is niet alleen een fijn tijdverdrijf, het is ook goed voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Het maakt ze stabieler”, zegt Saskia Molenaar, leerkracht van groep 3/4 en leescoördinator op school.
Stel, je hebt fragmenten uit verschillende boeken. Welk fragment hoort dan bij welke flaptekst? Een kwestie van puzzelen. Wie zegt dat lezen geen spelletje kan zijn?! Het zou zomaar een activiteit kunnen zijn in een ‘boekenkring’.
Kinderen uitgebreid in de spiegel laten kijken
Jens zou iets preciezer kunnen werken, bij Roan schort het soms aan zijn werktempo en concentratie. Jens wil het VWO halen, Roan gedijt beter op de Havo. Jens houdt van lezen, geef Roan maar een rekensom. Het zijn geen observaties van leerkrachten van de Bonifatiusschool. Leerlingen Jens en Roan hebben uitgebreid aan zelfonderzoek gedaan.
14 september was een bijzondere dag op de Bonifatiusschool in Spanbroek en ’t Ruimteschip in Opmeer. Het reguliere lesprogramma was volledig vervangen door een serie gesprekken tussen ouders, leerkrachten en leerlingen. De vraag die centraal stond: hoe gaat het eigenlijk met kinderen thuis en op school? Wat zijn hun dromen, wensen, capaciteiten en tekortkomingen? Het uitgangspunt was dat de kinderen zelf hier het beste antwoord op konden geven.
Goed bezig!Bij SKOWF zijn we trots op waar we staan en waar we voor gaan. Dit wordt ook door de Onderwijsinspectie gezien. In 2022 gaf de Inspectie de waardering ‘goed’ aan SKOWF, iets waar we erg trots op zijn. Om stil te staan bij het feit dat we samen ‘goed bezig’ zijn werden op 12 juli aan alle leerlingen van de 22 scholen buitenspeelmaterialen uitgereikt. Ook werden de medewerkers met een gevulde vakantietas in het zonnetje gezet.
Digital leadersOp verschillende scholen van SKO West-Friesland zijn ze een vertrouwde verschijning. Heb je als docent een ICT-probleem, dan haal je er een ‘Digital Leader’ bij. Voordat je het weet, staat er een behulpzame leerling voor je neus. ‘Geef kinderen verantwoordelijkheid in het onderwijs, en je ziet ze groeien.’
Corona op de HieronymusschoolHoe het team van de Hieronymusschool in Wognum de coronatijd heeft ervaren, is nog het best te vergelijken met een rit in de achtbaan. Het ging alle kanten op. De belangrijkste les? Veerkracht en flexibiliteit zijn geen loze woorden. “We kunnen op elkaar bouwen. Dat geeft een super fijn gevoel.”
Een nieuwe hoeksteen in onderwijsBasisschool de Hoeksteen in Enkhuizen heeft een nieuwe visie op onderwijs ontwikkeld. Stap voor stap wordt ook de huisvesting aangepast aan deze visie. “We willen een talentenlab inrichten”, vertelt directeur Anita Bonnema.
Kinderen prikkelen op de PancratiusschoolDe Pancratiusschool in Enkhuizen groeit als kool. Dat is een compliment voor de kwaliteit van het onderwijs op deze basisschool. Maar de groei heeft een keerzijde, aldus directeur Angelique Groot. “We zitten erg krap in ons jasje.”
App, noot, muisVier scholen binnen SKO West-Friesland geven invulling aan het project ‘App, noot, muis’, waarbij een verbinding wordt gemaakt tussen taal- en digitale geletterdheid. Een van die scholen is de Bangert in Andijk. Hier richt het project zich in de bovenbouw op het samenstellen van een digitaal woordenboek. ‘Voor kinderen voelt dit niet als leren.’
Co-teachingOp basisschool De Caegh in Obdam krijgen leerlingen van groep 3 geen les van één, maar van twee leerkrachten. Saskia de Boer en Alex Hijlkema doen aan ‘co-teaching’. Samen nemen zij verantwoordelijkheid voor goed onderwijs en de ontwikkeling van alle leerlingen in de groep. ‘In co-teaching komen alle facetten van een verfijnd samenspel om de hoek kijken.’