Leerteams op De Sprankeling

Leerkrachten leren van en met elkaar

Als je op school het onderwijs verder wilt ontwikkelen, moet je er exclusief aandacht aan besteden. Dat is de les die De Sprankeling geleerd heeft. Daarom heeft deze basisschool uit Avenhorn ‘leerteams’ opgezet. “Je moet op elkaar kunnen vertrouwen.”

Wanneer de onderbouw-, middenbouw- en bovenbouwteams onderling overlegden, ging dat tot voor kort vaak volgens hetzelfde patroon. De waan van de dag stond bovenaan de agenda. Oftewel, zijn we goed voorbereid op de activiteiten en vieringen die er gepland staan? En als dat uitgebreid besproken was, samen met de meer informele koffiepraat, was de tijd alweer om. “We ontdekten dat we zelden toekwamen aan iets onderwijsinhoudelijks, terwijl we daar wel behoefte aan hadden”, zegt Debora Davidzon, directeur van De Sprankeling.

18 juli 2024

Strakke agenda

Dat moest anders. De school waarmee De Sprankeling het kindcentrum De Droomgaard deelt – De Ieveling – bood een interessant nieuw inzicht. Deze openbare basisschool heeft al langer ‘leerteams’. Een bestaand concept waarbij een school ook een leergemeenschap wordt voor leerkrachten. Intern Begeleider Myrthe Boven: “Dat sprak ons aan. We zijn ons erin gaan verdiepen en bij een andere school gaan kijken met leerteams. Toen hebben we de knoop doorgehakt.”

Een deel van het schoolteam kon aanschuiven bij een leerteamtraining die was georganiseerd voor De Ieveling. Het typeert de goede verstandverhouding en nauwe samenwerking tussen beide scholen onder het dak van De Droomgaard. Dit schooljaar is er een start gemaakt met deze manier van professionaliseren. “We hebben per bouw een leerteam gevormd en een leerteamvoorzitter benoemd”, legt Jamie de Hart uit, leerkracht van groep 1/2. “We overleggen wekelijks en hanteren een strakke agenda. We beginnen met het delen van een succeservaring. Daarna gaan we de diepte in.”

Hoe wordt het nieuwsbegrip-aanbod beter?

De onderbouw houdt zich in haar leerteam momenteel bezig met het vraagstuk: hoe leert het jonge kind? Daarvoor duiken de leerkrachten de literatuur in, zoeken ze dingen uit en presenteren ze hun resultaten aan elkaar. Zij leren van en met elkaar. Het moet leiden tot nieuwe inzichten die het onderwijs voor de jongste groepen weer naar een hoger niveau brengen. “Het leerteam in de bovenbouw richt zich op het begrijpend lezen. We zien dat leerlingen niet echt warm lopen voor het huidige nieuwsbegrip-aanbod. Hoe kunnen we dat verbeteren?”, aldus Marisca Naber, leerkracht van groep 7.

Marisca is enthousiast over de leerteam-aanpak. “Het is fijn om op deze manier te werken aan je professionele ontwikkeling.” Dat strekt zich ook uit tot het functioneren van het leerteam zelf. Kun je erop vertrouwen dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt in het leerteam? Krijg je steun van de directie? “Je bouwt met elkaar aan een volwassen teamcultuur.”

Twee eventmanagers

De volgende stap is onder meer om een standaard plan van aanpak te maken waarmee je onderwerpen eenduidig kunt uitwerken. Natuurlijk gaan leerteams hun vorderingen aan elkaar presenteren, zodat ook het grote verbeterplaatje duidelijk wordt. “En je kunt nieuwe thema’s inbrengen, afhankelijk van actuele ontwikkelingen. Zo denk ik dat we ook een slag moeten maken in het technisch lezen”, meent Myrthe. 

Een belangrijke bouwsteen in het succes van de leerteams, mag hier niet onbenoemd blijven. Twee leerkrachten zijn benoemd als ‘eventmanager’. Zij zijn deels vrijgesteld om de festiviteiten en schoolactiviteiten te organiseren. Debora: “Mede door hen hebben we nu de ruimte voor de onderwijsinhoud.”

“We hebben per bouw een leerteam gevormd en een leerteamvoorzitter benoemd”

Verhalen