Digital Leaders event: Ontdekken, leren en samenwerken

Op het bestuurskantoor kwamen de Digital Leaders van de 22 scholen van SKO WF samen voor een inspirerende bijeenkomst. Het doel? Nieuw materiaal ontdekken, samenwerken en elkaar beter leren kennen.

Hier het verhaal van de digital leaders van De Sprankeling. Met een team van elf Digital Leaders vertrokken we op tijd richting het evenement, dat werd georganiseerd door Maaike, Marijke en Alex. En wat een dag was het!

13 februari 2025

actief aan de slag

Bij binnenkomst was meteen duidelijk: hier was van alles te doen! De kinderen kregen een korte introductie en werden vervolgens uitgedaagd om actief aan de slag te gaan met verschillende workshops.

Tijdens de lunch zaten alle kinderen door elkaar en wisselden ze ervaringen uit. Een van de workshops was ‘Luisteren en vertellen’: wat doen we eigenlijk als Digital Leaders op onze eigen school? Dit leverde waardevolle gesprekken en nieuwe ideeën op.

De dag zat vol met spannende en leerzame activiteiten. Slotcar racen met zelfgemaakte 3D-geprinte auto’s, het besturen van een vliegtuig in een echte simulator, en het programmeren van verschillende robots zoals de Ozobot en de Fable. Daarnaast konden de kinderen aan de slag met Lego-programmeren en live meekijken hoe 3D-printers de meest gave creaties printen. De workshops boden een perfecte mix van techniek en samenwerking.

 

"een draai naar rechts... een draai naar links..."

Wie de zaal binnenliep waar levend programmeren werd gespeeld, hoorde kinderen enthousiast roepen: “Een draai naar rechts… een draai naar links… Nee, dat werkt niet, dan komen we op de hamer… Dit moet anders!” Kinderen die elkaar nog niet kenden, werkten samen als een team. Hoe mooi is dat?

Bij de slotcarrace raceten kinderen met hun eigen 3D-geprinte auto’s. Het doel: niet uit de bocht vliegen! “Je moet op tijd je gas loslaten,” legden de marshalls langs de baan uit, terwijl ze de auto’s die ontspoorden snel terugplaatsten. De auto’s vlogen werkelijk om je oren!

Fleur was enorm enthousiast over de vliegsimulator, terwijl Emmely het racen het leukste vond: “Waarom eigenlijk? Nou, gewoon! Het in elkaar en uit elkaar halen van de auto’s vond ik vooral leuk. En je moet goed opletten bij het racen, anders vlieg je eruit! Ik eindigde uiteindelijk op de zesde plek.”

leuk om digital leader te zijn

Tijdens een van de presentaties werd besproken waarom het zo leuk is om Digital Leader te zijn. “We werken veel samen en hebben vaak dezelfde mening, dat is fijn,” werd gezegd. Liz voegde hieraan toe: “We zijn goede Digital Leaders omdat we elkaar goed kunnen helpen.”

Bij de robotworkshop trof ik Feline aan, die samen met juf Maaike de Fable-robot programmeerde. “Ik maak de robot blij en geef hem daarna blauwe ogen,” vertelde Feline trots. Even later veranderde de ogen in een joystick met een klein doolhofje erop. Ze testte verschillende graden-instellingen om te zien hoe de joystick reageerde. Soms viel de verbinding weg – technologie blijft technologie – maar Feline wist precies hoe ze het weer aan de praat kreeg. Het is fantastisch om te zien hoe snel kinderen programmeren oppakken en ermee experimenteren!

toekomst

Van 3D-printers die live printten tot vliegtuigen die voor je neus landden: het Digital Leader Event was een geweldige ervaring. Overal waren enthousiaste begeleiders en leerkrachten, zoals Marja, die op De Sprankeling programmeerlessen met Lego geeft. Tijdens het programmeren sprak ik met Alessandra en Dylan, Digital Leaders van de St. Lidwina. “Het is leuk om met Lego te knutselen, het verveelt nooit. Je kunt er zoveel mee doen!”

Dit event liet zien hoe krachtig technologie en samenwerking samenkomen. De Digital Leaders gingen naar huis met nieuwe ideeën, inspiratie en vooral veel enthousiasme voor de toekomst!

 

“Ik maak de robot blij en geef hem daarna blauwe ogen”

Verhalen