Een nieuwe hoeksteen in onderwijs

Basisschool de Hoeksteen in Enkhuizen heeft een nieuwe visie op onderwijs ontwikkeld. Stap voor stap wordt ook de huisvesting aangepast aan deze visie. “We willen een talentenlab inrichten”, vertelt directeur Anita Bonnema.

14 oktober 2021

Een speelleerplein met een groot speelelement, speelhuisjes en een aparte leeshoek. Zeg nou zelf, als je dit zo voor je ziet, wie zou er dan niet nog even kind willen zijn?! De bofkonten in dit geval zijn de kleuters van de Hoeksteen en de peuters van kinderopvang Berend Botje. Vanaf dit schooljaar kunnen zij zich uitleven in deze fris en modern ingerichte ruimte op de begane grond van de school.

Aan staan

Het speelleerplein is een sprekend voorbeeld van hoe De Hoeksteen anno 2021 denkt over basisonderwijs. Dat onderwijs is meer dan ooit gericht op het kind. Hoe kunnen we zijn of haar nieuwsgierigheid prikkelen en hem of haar vanuit die nieuwsgierigheid de wereld laten ontdekken? Zo wordt leren heel natuurlijk, heel eigen en dus leuk. Of zoals leerkracht Pop Jan Koster (groep 5) het verwoordt: “Je wilt dat kinderen voortdurend aan staan.”

Op het speelleerplein komen de drie kleutergroepen bijeen. Ze leren van elkaar en werken samen; allemaal vaardigheden die ook belangrijk zijn in hun latere leven. Anita Bonnema: “En de peuters doen gewoon mee. Zo werk je voor hen aan een soepele overgang naar het basisonderwijs. Ze kennen de leerkrachten al.”

Wat hebben kinderen nodig?

Natuurlijk blijven de basisvaardigheden zoals taal, lezen en rekenen van belang. Daarbij is het streven dat kinderen meer op niveau worden ingedeeld in plaats van op leeftijd. “Het hoort bij kindgericht onderwijs. Je gaat uit van wat kinderen nodig hebben en daar speel je op in”, aldus Pop Jan Koster.

Maar onderwijs kan zoveel meer zijn dan een goede basis bieden en de Hoeksteen rekt die ruimte maximaal op. Met uitgebreid cultuuronderwijs, interessante thema’s gekoppeld aan uitstapjes naar het Hertenkamp en Zuiderzeemuseum en bewegingsonderwijs en muziek van vakkrachten. Anita en Pop Jan staan met het hele team te popelen om dit rijke onderwijsaanbod nog een extra impuls te geven.

Talentenlab

Het idee is om een soort ‘talentenlab’ te creëren voor met name de groepen 5 tot en met 8. Anita: “Met het speelleerplein heeft de onderbouw al een plek met veel positieve prikkels. Zoiets willen we ook voor de oudere kinderen. Een inspirerende omgeving waar ze de buitenwereld naar binnen kunnen halen en uitvinden waar hun talenten en behoeftes liggen.”

“Stel je voor”, vervolgt Pop Jan enthousiast. “In de keuken maken kinderen een gerecht volgens een recept dat ze uit een kookboek hebben gehaald. Je werkt samen, je leest, je rekent hoeveelheden uit en je maakt. Zo combineer je allerlei vaardigheden en leer je zoals kleuters leren: vrij, onbevangen en deels intuïtief. Dan is het leereffect zoveel groter.” Hiervoor zou het schoolgebouw nog wel verder gemoderniseerd moeten worden. Maar dat vereist een gebaar van de gemeente.

“We zijn er nog niet”, geeft Anita eerlijk toe. “Ook als team niet. We vinden het best moeilijk om af te stappen van het vertrouwde klassikale onderwijs. Maar we gaan vooruit. We durven de vaste lesmethodes los te laten en meer van het kind zelf uit te gaan. En we hebben de allerbeste motivatie om hiermee door te gaan: we zien dat het werkt bij. Bij kinderen en leerkrachten.”

Verhalen