18 juli 2024
Twee leerkrachten voor de klas
Hoe fijn is het als je dagelijks als leerkrachten met elkaar kunt overleggen over het welzijn en de ontwikkeling van een kind in je groep, zeker als het bij hem of haar even niet zo lekker gaat? Het is een van de grote voordelen van co-teaching. Alex en Saskia waren bereid om hiermee te experimenteren binnen SKO West-Friesland. “Het was een wens van mij: samen met een collega het groepsonderwijs vormgeven. In Saskia heb ik iemand gevonden die dezelfde visie op onderwijs heeft als ik. Als je zo intensief samenwerkt als wij, is dat belangrijk’’, vertelt Alex.
Hetzelfde weekprogramma
Saskia beaamt dat. “We zijn beiden nieuwsgierig, gedreven en praten graag over onderwijs. We staan open om te leren en durven ons kwetsbaar op te stellen.” Co-teaching is een relatief nieuw fenomeen in onderwijsland. Welke lading kun je het geven? Waar houdt de zelfstandigheid van de individuele leerkracht op en begint het samenspel? Dat is een kwestie van pionieren, aftasten en de diepte ingaan. Alex: “Wij durven onze nek uit te steken. We hebben vertrouwen in elkaar en krijgen veel ruimte van onze directeur Paul Lakeman.”
Alex en Saskia hebben ieder hun eigen stamgroep, 3A en 3B, maar zij voeren hetzelfde weekprogramma uit. Natuurlijk maken zij gebruik van elkaars kwaliteiten en specialiteiten om zo de lessen op een hoger niveau te brengen. Saskia: “Dan bereid ik bijvoorbeeld een les Aardrijkskunde voor en Alex een les Geschiedenis, en die geven we aan elkaars groepen.’’ Elkaar zo aanvullen komt ook zeer van pas binnen de thema’s die behandeld worden. “Wij kunnen een thema nog breder oppakken. Dat maakt het leuk. We hebben allerlei ideeën over thema’s en welke verdiepende elementen we eraan willen verbinden.”
Het samenspel uitbreiden
Saskia en Alex hebben als co-teachers het eerste schooljaar achter de rug. Alex: “Je maakt lange dagen, maar door het plezier dat je hebt ervaar je geen werkdruk. Je kunt samen bepalen welke leerling welke prikkel nodig heeft, en wie van ons tweeën die prikkel het beste kan geven. Onderwijs wordt zo echt individueel maatwerk. Kinderen staan meer ‘aan’. Dat geeft veel voldoening. En het belang benadrukken van onderlinge samenwerking in de groep, wordt makkelijker, als leerlingen zien dat je zelf elke dag het goede voorbeeld probeert te geven.’’ Vanzelfsprekend zijn er ook leerpunten. Saskia: “Soms kunnen we nog meer afstand nemen en reflectiemomenten inbouwen. Dan worden we toch teveel in beslag genomen door de waan van de dag en alle doe-activiteiten.”
Dit schooljaar wordt het samenspel uitgebreid. Een collega uit groep 4 is gespecialiseerd in het onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen en zal het ‘teaching team’ van Saskia en Alex komen versterken. Samen sterker, is nu ook weer het motto. Alex: “Op onze school verloopt de samenwerking tussen leerkrachten al soepel. Wat mij betreft is het mogelijk om ook andere koppels te maken. Ik geloof echt dat co-teaching een verrijking is voor het onderwijs.”